|
![STRING QUARTETS (2L-071-SACD)](http://www.2l.no/albumart300/2L071.jpg) |
STRING QUARTETS
Beethoven - Nordheim - Bartók
Engegårdkvartetten
Under midnattssolen i Lofoten, bestemte Arvid Engegård og Jan-Erik Gustafsson seg for å spille kvartett sammen, og med Atle Sponberg og
Juliet Jopling ble Engegårdkvartetten etablert i 2006. Ensemblet ble raskt et av Norges mest etterspurte og
deltok i sin første sesong på mange av landets største festivaler inkludert Festspillene i Bergen og Oslo
Kammermusikkfestival. Deres første innspilling i 2008 høstet stor internasjonal anerkjennelse.
2L-071: Stereo + 5.1 surround Hybrid SACD
Europa og Asia: August 2010 (EAN 7041888515227)
USA og Canada: July 2010 (UPC 845829000714)
|
Den monumentale kreativiteten som Beethoven og Bartók tilførte strykekvartetten som sjanger er vår største inspirasjon. I "Harpen" finner vi Beethovens på hans mest underholdende og minst problematiske, men allikevel provoserende i hans nærmest påtvungne varsomhet i siste sats. Vi spiller Nordheims strykekvartett fra 1956 med den utrolig vakre Largosatsen. Intensiteten i Bartóks tredje kvartett er et naturlig klimaks i programmet. Her står de mest intime frasene mot hard rytmikk i en harmoni som bare Bartók kan balansere. |
|
|
|
![Come Away, Death (2L-064-SACD)](http://www.2l.no/albumart300/2L064.jpg) |
Come Away, Death
Marianne Beate Kielland, mezzosopran
Sergej Osadchuk, piano
Musikk av Korngold, Plagge, Sibelius, Ratkje, Finzi and Mussorgsky
Tekster av Shakespeare, Södergran, Linnestå and Golenishchev-Kutuzov
2L-064: Stereo + 5.1 surround Hybrid SACD
Europa og Asia: August 2010 (EAN 7041888514527)
USA og Canada: September 2010 (UPC 845829000639)
|
Døden er en like naturlig ingrediens i våre liv som kjærlighet. Men mens kjærligheten er noe lyst og vakkert - noe livgivende, er døden mørk og ugjenkallelig. I et samfunn der alle lengter etter å leve ut alle sine drømmer og ønsker, å nå sine personlige mål og realisere seg selv, og gjennom medisinering, operasjoner og skjønnhetspleie streber nær sagt mot evig liv, er det ikke rart at døden skremmer oss. En generell tendens i vårt vestlige samfunn er vel kanskje at vi ikke ønsker å ta stilling til døden. Vi vet den en dag banker på døren, men vi ønsker ikke å vite av dette faktum. Gjennom dikt og musikk kan vi nærme oss de vakre, triste historiene og hente frem følelser som trenger gjennom en hektisk og overfladisk hverdag.
Marianne Beate Kielland (f. 1975) har siden avsluttet hovedfag
ved Norges Musikkhøgskole i 2000 etablert seg som en av Skandinavias
fremste konsertsangere. Hun opptrer jevnlig i de største
konsertsalene i Europa og Japan, og har med sitt omfattende
konsertrepertoar – med spenn fra Monteverdi via Bach, Händel,
Mozart, Mahler og Berlioz til nyere komponister - vært solist med
orkestre som Europa Galante, Orchestre des Champs-Elysées,
Royal Flemish Philharmonie, Bach Collegium Japan, Akademie
für alte Musik Berlin, Concerto Köln, Scharoun Ensemble
Berlin, Holland Baroque Society, Collegium Vocale Gent, Anima
Eterna og Concerto Copenhagen. I sitt arbeid med lieder har
Marianne Beate Kielland opptrådt flere steder i Norge inkludert
Festspillene i Bergen, Oslo Kammermusikkfestival og Lofoten
Internasjonale Kammermusikkfest, og hun har også gjestet Tyskland
flere ganger med liedprogram. Kiellands diskografi omfatter
mer enn 20 album, med bl.a. flere norske innspillinger, et
knippe Bach-innspillinger, Beethovens 9. symfoni, Schumannlieder,
flere Haydninnspillinger og Frank Martins Golgotha. |
|
|
|
![ROMANZA (2L-065-SACD)](http://www.2l.no/albumart300/2L065.jpg) |
Sverre Jordan - ROMANZA
I Bergen var Sverre Jordan (1889–1972) et trekk i bybildet; en lett, stuttvokst skikkelse som hastet av sted, flat i hatten, kvikk i gamasjene. Som komponist var han påvirket av bysbarnet Grieg, men også av Sibelius, Rakhmaninov og Puccini. Likevel har Sverre Jordans toneverden sin selvstendige karakter og sin egen klangfarge, og hans klaverstykker og sanger fant derfor gjenklang hos et stort antall musikere i Norge såvel som på kontinentet. De tre utøverne på denne CD-en har valgt verker som viser vesentlige sider av Sverre Jordans rike produksjon innenfor kammermusikk, klavermusikk og romanser.
2L-065: Stereo + 5.1 surround Hybrid SACD
Europa og Asia: August 2010 (EAN 7041888514626)
USA og Canada: August 2010 (UPC 845829000646)
|
Hilde Haraldsen Sveen avla sin konserteksamen ved Hochschule der Künste, Berlin 1994.
Hun har siden den gang hatt sentrale roller ved en rekke europeiske operahus. Hun debuterte i 2001 i rollen
som Gilda ved Den Norske Opera og har siden den gang hatt flere hovedroller der. Hennes allsidighet har
gjort henne til en ettertraktet sanger i så vel oratorie-, konsert- og romansesammenheng, og hun har flere
CD-utgivelser bak seg med norsk musikk, og arbeider som førsteamanuensis i sang ved Griegakademiet - Institutt for musikk.
Gro Sandvik var solofløytist i Bergen Filharmoniske Orkester i perioden 1967-2005. Fra 1964 hadde
hun samme stilling i Stavanger Symfoniorkester og Stavangerensemblet. Hun er medlem av Bergen Blåsekvintett,
og har en omfattende internasjonal karriere som solist og kammermusiker. Dette inkluderer blant
annet førstegangsfremføringer av tallrike verk skrevet spesielt for henne. Hennes grunnleggende filosofi er
influert av studiene med Marcel Moyse og Bud Beyer. Hun har vært gjesteprofessor ved The University of Iowa
og er professor ved Griegakademiet i Bergen. Hun har flere CD-utgivelser med Bergen Blåsekvintett, med
pianisten Einar Røttingen og med gitaristen Stein-Erik Olsen.
Turid Bakke Braut har sin klaverdebut med Rikskonsertstøtte i Universitetets Aula fra 1976. Hun
avla eksamen ved Royal College i London i 1979 og diplomeksamen ved Norges Musikkhøgskole i 1981. Hun
har vært akkompagnatør ved Norges Musikkhøgskole, universitetslektor ved Trøndelag Musikkonservatorium
NTNU 1990-2002 og fra 2003 er hun førsteamanuensis ved Griegakademiet. Hun har vært solist med våre
største profesjonelle orkestre, deltatt ved Festspillene i Bergen og har vært engasjert til flere utenlandsturneer.
Videre har hun vært med på flere CD-innspillinger med norsk musikk og har mottatt en rekke stipendier. |
|
|
|
![SOMMERNATT (2L-062-SACD)](http://www.2l.no/albumart300/2L062.jpg) |
Johannes Haarklou - SOMMERNATT
Linda Øvrebø & Kristin Fossheim
Linda Øvrebø og Kristin Fossheim presenterer en vakker bukett med utvalgte romanser og sanger komponert av Johannes Haarklou (1847–1925). Haarklou komponerte helst i de store former - opera og oratorium, symfonier og solokonserter. Av hans ca. 130 verker inntar romansene og sangene derfor en relativt beskjeden plass. Flere av dem til tekster av sin samtids kjente diktere, tekster som har inspirert Haarklou til en enkel, men likevel musikalsk helstøpt form. Her er spontan livsglede og dypeste vemod, natur og kjærlighet, nattstemning og alvedans.
2L-062: Stereo + 5.1 surround Hybrid SACD
Europa og Asia: August 2010 (EAN 7041888514329)
USA og Canada: August 2010 (UPC 845829000615)
|
Kristin Fossheim studerte klaver ved Norges musikkhøgskole, og fortsatte sine studier ved Utrechts
Conservatorium, der hun tok Diplom i 1990. Hun ble ansatt ved Østlandets musikkonservatorium i 1991
og er fra 1996 ansatt ved Norges musikkhøgskole. Hun har hatt en rekke kammermusikkonserter med
mange av de fremste musikerne i Norge og konsertert både i Norge og i utlandet. I de senere år har hun
spesialisert seg på den klassiske musikken, spesielt Beethoven, fremført på hammerklaver. Kristin Fossheim
har vært solist med Oslofilharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester og Stavanger Symfoniorkester.
Linda Øvrebø er utdannet ved Bergen Musikkonservatorium og Norges Musikkhøgskole. Hun har
blitt tildelt flere priser og stipendier, bl.a. Ingrid Bjoner-stipendet, Rikskonsertenes debutstøtte og Kirsten
Flagstad-prisen. I perioden 1996–1998 var Linda Øvrebø stipendiat ved Den Norske Opera, og siden har
hun flere store roller ved DNO bl.a. Frasquita i Carmen, Pamina i Tryllefløyten, Zerlina i don Giovanni,
Adele i Flaggermusen, Oscar i Maskeballet, Stasi i Czardasfyrstinnen, Lauretta i Gianni Schicchi, Najaden i
Ariadne fra Naxos, og Adina i Elskovsdrikken. Øvrebø har også gjort Solveig i Peer Gynt-oppsetningene ved
Gålåvannet i Gudbrandsdalen. Hun har vært solist med alle de store norske orkestrene, og opptrådt ved flere
av de viktigste festivalene her hjemme. |
|
|
|
|
|
![OLE BULL Violin Concertos](http://www.2l.no/albumart150/2L067_box.jpg) |
OLE BULL Violin Concertos
Annar Follesø / KORK / Ole Kristian Ruud
Definition: "2L once again dive into their Norwegian heritage to deliver the world a dazzling disc full of marvelously recorded and beautiful music. If you are unfamiliar with the musical landscape of Ole Bull, then the superb play of the Norwegian Radio Orchestra under Ole Krisitan Ruud with Annar Follesø’s violin will be a perfect guide. This is a highly recommended recording."
BBC Music Magazine: "Annar Follesø does a sterling job of bringing these
works vibrantly to life, with barely
a blemish in his beautiful bel canto
tone despite the numerous leaps into
the stratosphere. The Norwegian
Radio Orchestra gives excellent
support under Ole Kristian Ruud."
AWARDS: Record of the Year by The Grieg Society of Great Britain.
|
|
|
![TRONDHEIMSOLISTENE - in folk style](http://www.2l.no/albumart150/2L068_box.jpg) |
TRONDHEIMSOLISTENE - in folk styles
TrondheimSolistene / Gjermund Larsen / Emilia Amper
BBC Music Magazine: "As with their stunning
Divertimento disc, the Trondheim
Soloists possess great energy and a
full-blooded sound, though there
is no lack of poetry or beauty. Unless you have a pathological
aversion to modern folk music, then
this is infectious."
Soundstage: "Norway's 2L Releases One of the Best
Recordings Ever! The last movement of the Holberg Suite, taken at a breathless tempo, mixes dazzling bowed and
pizzicato playing. The recording is so clean that you can listen for the melody the first time around then take a second
listen to concentrate on the accompanying lines"
Definition: "This is just the sort of experimental and off the beaten path orchestral music release I love to see coming out of the classical industry, rather than strictly rehashing the old warhorses. 2L have done it again on both sound and content for a strong and highly recommended high-res audio release."
|
|
|
|